پروژه ایران : خودروساز داخلی میداند که در بدترین شرایط هم دولت با سیاستها و قوانین سرسختانهای که وضع میکند از او دفاع میکند لذا تلاشی برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خود نمیکند.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، انحصار در بازار خودرو ایران نه تنها توجیهی ندارد بلکه برای مقابله با آن سیاستهایی اتخاذ شده است که وضع را بدتر کرده است. در این بازار تولیدکننده بد و تولیدکننده خوب معنا ندارد و همه میتوانند همان سازی را بزنند که میخواهند و تولیدات خود، با کمترین بهرهوری را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند.
در چنین بازارری ناکارآمدی جای کارآمدی را گرفته و ریش و قیچی تعیین قیمت در دست عرضه کننده است. عرضهکننده تنها کسی است که میتواند برای محصول خود قانون تعیین کند و آن را به هرکسی که دلش میخواهد با هر قیمتی که دوست دارد بفروشد.
عرضه کنندههای بازار انحصاری چون رقیبی در این ماجرا ندارند، به راحتی پیچ قیمت را روی خریدارها شُل و سفت می کنند.
همین میشود که یک روز عرضه خودرو در بازار کم میشود، روز دیگر زیاد. یک روز واردات خودروهای خارجی معطل میماند و روز دیگر شورای رقابت قیمتگذاری دستوری میکند.
منفعت اجتماعی در گرو انحصار نیست
حسین عباسی کارشناس صنعت خودرو میگوید: اگر بازاری به دلیل ویژگیهای کالا یا ساختار صنعت، انحصاری باشد و منافع اجتماعی هم در حفظ انحصار باشد، باید از طریق مقرراتگذاری، اثر منفی انحصار را کاهش داد. همین نظریه سبب شده است تا برخی به قیمتگذاری دستوری بازار خودرو بهعنوان راهحل اقتصادی برای انحصار در این بازار اشاره کنند. این استدلال، مبنای اقتصادی ندارد؛ چون منافع اجتماعی در حفظ انحصار نیست.
به گفته وی، اساسا چون خودرو ماهیت انحصاری ندارد، راهحل از میان بردن انحصار است، نه مقرراتگذاری. انحصار وقتی منطق اقتصادی دارد که حضور چند شرکت در بازار و شکستن بازار باعث افزایش هزینهها میشود.
عباسی ادامه داد: بزرگ بودن نسبی بازار ایران به همراه وجود بازار جهانی برای خودرو این منطق را از بازار خودرو میگیرد. تنها دلیلی که نشان میدهد بازار خودرو انحصاری است، این است که رابطهای غیراقتصادی بین این صنعت و سیاستگذار شکل گرفته که سیاستگذار در قبال انواع مزایایی که از این صنعت میگیرد، رقابت را از این بازار حذف کرده و اجازه داده است تا تولیدکنندگان، هزینههای گزافی به مردم تحمیل کنند.
سود بالای صنعت خودرو عامل انحصار بازار است
همچنین فیروز نادری دیگر کارشناس این صنعت در گفتوگو با پروژه ایران، تاکید میکند که انحصار شکلگرفته در بازار خودر کاملن خودخواسته بوده و حتی مقررات تدوین شده نیز به آن دامن زدهاند.
وی ادامه داد: سود تولید خودرو بسیار بالا است و بدیهی است سیاستگذار داخلی هرگز دست از آن نمیکشد و خواهان شکستن انحصار نیست.
نادری با بیان این که هفته گذشته گروه صنعتی بهمن خودرو تمام خودروهای مونتاژی خود را گران کرده است، بیان کرد: این افزایش قیمت به یکباره بدون آنکه اظهار نظری درباره آن صورت گیرد تنها در یک بازار انحصاری ممکن میشود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اثرات منفی انحصار در بازار گفت: انحصار در بازار موجب سر به فلک کشیدن سود میشود. طبیعی است تولیدکننده بدون رقیب، خود یکه تاز بازار انحصاری است.
او در ادامه با تاکید بر این که در بازار خودرو ایران تنها تولید کننده و شورای رقابت هستند که قیمت را تعیین میکنند، تصریح کرد: همچنین در بازار انحصاری خودرو ایران دیواری از موانع، قوانین، سیاستها و بازیها به دور این کالا کشیده شده است همانطور که عرضه خودرو وارداتی تا حد زیادی محدود شده است.
نادری به بیکیفیتی و گرانی بیش از حد خودرو در بازار اشاره کرده و گفت: متاسفانه خودروساز داخلی میداند که در بدترین شرایط هم دولت با سیاستها و قوانین سرسختانهای که وضع میکند از او دفاع میکند لذا تلاشی برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خود نمیکند.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در حال حاضر انحصارزدایی در بازار خودرو برای دولت اهمیتی ندارد و حتی از آن نفع میبرد، بیان کرد: از سوی دیگر خودرو برای مردم یک نیاز مبرم نیست و همانطور که میدانید بیشتر یک کالای سرمایهای است، لذا هرگونه اصلاح در روند آن به نظر ار برنامههای اصلی دولت نیست.