شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ , 23 Nov 2024
پروژه ایران : خودروسازان داخلی، سال هاست با وعده های مختلفی مانند تولید داخلی و تأمین تقاضای مورد نیاز مردم، بازار خودرو را دچار بحران کرده اند، بحرانی که به نظر می رسد به سادگی رفع نخواهند شد و در این بین، خودروسازی مانند سایپا، به جای حل چالش های موجود، به ایراد وعده های جدید و غیر عملی می پردازد.
خودروی لیدا که سایپا وعده تولید آن را داده بود
خودروی لیدا که سایپا وعده تولید آن را داده بود
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،  شرکت خودروسازی سایپا پس از حضور محمدعلی تیموری، مدیرعامل جدید این خودروسازی، وعده های بسیاری را به مردم اعلام کرده است که بسیاری از این وعده ها عملی نشده اند. یکی از وعده های مهمی که اعلام شد، این بود که عرضه ها در زمان اعلام شده تحویل خواهند شد که چندی پیش شاهد آن بودیم که به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۸۵گانه، بسیاری از تحویل ها با تأخیر مواجه شد.

البته گروه خودروسازی سایپا در این خصوص اعلام کرد که برای اجرای استانداردهای یادشده، تأخیر در تحویل صورت گرفته است، که در حقیقت، نمی توان مردم را برای اجرای استانداردها در انتظار گذاشت. این در حالی است که استانداردهای یادشده، باید پیش از تأخیرهای صورت گرفته، به اجرا درمی آمدند. مسئله دیگر، موضوع افزایش تولید است. مدیرعامل سایپا در ابتدای سال این موضوع را اعلام کرده بود که میزان تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ افزایشی خواهد بود. این در حالی است که آمار تولید سایپا عکس این گفته را نشان می دهد.

با وجود برنامه ریزی ابتدای سال برای افزایش تولید سایپا و وعده مدیرعامل این شرکت برای تحقق برنامه تولید ۸۰۰ هزار دستگاه در سال جاری، در ۹ ماه نخست تولید سواری در این شرکت ۳.۵ درصد کاهش یافته است. سایپا در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ در مجموع، ۲۲۵,۳۸۰ دستگاه سواری تولید کرده بود که در ۹ ماه نخست امسال با کاهش مواجه شده و به ۲۱۷,۵۲۴ دستگاه رسیده است. سایپا در گزارش مدیریتی به سازمان بورس برآورد کرده است که تا پایان سال میزان تولید سواری و وانت آن به ۴۲۰ هزار دستگاه برسد. این در حالی است که مدیرعامل سایپا در ابتدای سال وعده تولید ۸۰۰ هزار دستگاه را داده بود.

بر این اساس می توان دریافت که سایپا در محقق کردن وعده های تحویل در موعد و همچنین میزان تولید، ناتوان بوده است، با این وجود، مدیرعامل سایپا همچنان وعده های خود در زمینه های مختلف را متوقف نمی کند. برای مثال، مدیرعامل سایپا در مقطعی اعلام کرده بود این شرکت قرار است خودروی تویوتا کرولا کارکرده به صورت مستقیم از ژاپن وارد کند که این وعده نیز عملی نشد و اصلاً مشخص نیست وی پیش از نهایی شدن دستورالعمل واردات خودروی دست دوم، با چه پشتوانه و برنامه این چنین وعده ای داده بود. از وعده های دیگر می توان به عرضه خودروهای جدید آریا و کادیلا اشاره کرد، که این وعده نیز هنوز در ابهام قرار دارد و زمان دقیق تولید و عرضه این خودروها مشخص نیست.

در میان خودروهایی که سایپا وعده عرضه آن ها را به بازار داده بود، تنها خودروی اطلس پلاک شده است، که این خودرو نیز فیس لیفتی از کوییک است و چندان نمی توان از آن به عنوان خودرویی جدید یاد کرد. با این وجود، خودروی آریا، که حدود ۲ سال پیش در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شده بود، همچنان در پیچ و خم تولید و عرضه سایپا گیر کرده است و مشخص نیست چه زمانی به مرحله تولید خواهد رسید. در کنار آن می توان به خودروی کادیلا اشاره کرد که آن هم حدود یک سال پیش و با حاشیه های فراوان رونمایی شد و قرار بود در سال ۱۴۰۲ عرضه شود، اما خبرهایی که به گوش می رسد نشان از آن دارد که عرضه این دو خودرو در سال ۱۴۰۲ محقق نخواهد شد.

همه این اخبار حکایت از آن دارد که گروه خودروسازی سایپا با مدیرعاملی آقای تیموری، بیش از آن که بر تولید محصولات جدید و تحویل به موقع تعهدات، تمرکز داشته باشد، به بنگاهی برای تولید وعده های غیر عملی بدل شده است، بنگاهی که با زیان انباشته فراوان و بحران نبود نوآوری، اقتصاد صنعت خودرو را به سوی آینده ای نامعلوم هدایت می کند.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcgnn9tzak9qt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما