پروژه ایران : پس از ماهها کش و قوس فراوان بر سر واردات خودروهای دست دوم به کشور، در نهایت علیآبادی وزیر صمت واردات خودروهای کارکرده را «ارزبر» خوانده و به نظر میرسد انگیزهای برای واردات خودرو در وزارت صمت وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، بهمن سال گذشته برای اولین بار کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که طرح واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال را تصویب کرده است.
در آن زمان عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، اعلام کرد که فرآیند واردات خودروهای دست دوم، نسبت به خودروهای صفر کیلومتر، کوتاهتر خواهد بود. ضمن اینکه قیمت خودروهای وارداتی کارکرده، نسبت به خودروی صفر کیلومتر، کمتر است، بنابراین میتوان تعداد بیشتر از خودروهای خارجی را به کشور آورد.
لایحه واردات خودروهای کارکرده در تیر ماه سال جاری به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و در دی ماه نیز آییننامه آن در صحن علنی مجلس مصوب شد. این اقدام مجلس که البته از همان روزهای اول با مخالفتهای وزیر صمت همراه بود با هدف تنظیمگری بازار خودرو، ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضای خودرو و کاهش قیمت آن در کشور مطرح و به تصویب رسید.
پس از تصویب آییننامه واردات خودروهای دست دوم عباس علیآبادی وزیر صمت درباره اختصاص ارز برای واردات خودرو تاکید کرد که باید برای واردات خودرو با احتیاط عمل کنیم.
او در یکی از اولین اظهارنظرهای خود در این باره گفت: «ارز ابزاری در تجارت است که بر موضوعات گوناگون در کشور اثر میگذارد، بنابراین با یک اقدام نسنجیده در مورد ارز نباید کاری کرد که اقتصاد کشور و زندگی مردم به طور منفی از یک اقدام در مورد این ابزار تاثیر پذیرد، بنابراین باید در مورد آن با احتیاط عمل کرد.
وزرات صمت واردات خودرو را با هدف رفع ناترازی انجام میدهد، تا زمانی که ناترازی وجود داشته باشد واردات را مناسب میدانیم و برای رفع این ناترازیها برنامهریزی میکنیم؛ همچنین با وضع تعرفهها تلاش میکنیم رقابت سودمند و مناسبی را که به نفع ظرفیتهای ملی باشد به وجود آوریم.»
اما وقتکشی دولت برای اجرای قانون واردات خودروهای دست دوم آنقدر طور کشید که پاییز و زمستان تمام شد و در نهایت خودرویی وارد نشد. وقتکشی که نتیجه نهایی آن جهش روزانه قیمت خودرو و عمیقتر شدن رکود حاکم در این بازار بود.
کارشناسان بسیاری براین باورند که اساسا سیاست دولت سیزدهم اختصاص ارز برای واردات خودروهای کارکرده نیست. به باور آنان، صحبتهای وزیر صمت درباره واردات خودروهای کارکرده و حتی انتشار آییننامه آن ناشی از فشار مجلس و افکار عمومی بوده است.
به نظر این کارشناسان امیدی به واردات خودروهای دست دوم به کشور نیست، این اتفاق نمیافتد و تنها برای کاهش فشاری که بر روی دولت است مطرح میشود، کما اینکه واردات خودروهای نو هم ادامهدار نخواهد بود.
آنها بر این باورند که هیچ وعده و وعیدی دیگر پاسخگو نیست و بازار خودرو با نوسان و شیب هیجانی به سمت بالا در حرکت است. اخبار واردات خودرو صرفا گفتن کلیات است و دردی را دوا نمیکند، زیرا این یک اصل است که واردات هر کالای سرمایهای که با محدودیت و ممنوعیت روبه رو باشد در نهایت باعث نوسان بازار و رانتزایی میشود.
از شنیدن کلمه واردات خودرو دست دوم کهیر میزنم
عباس علیآبادی وزیر صمت در نهایت اب پاکی را روی دست مردم ریخته و با صراحت اعلام کرده که ارزبری خودرو دست دوم بالا است و باید به طور مرتب از محل منابع ملی هزینه کرد.
او در این زمینه با اشاره به این که شان مردم ما بسیار بالاتر از از این حرفها است، در جمع خبرنگاران گفت: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا موجب بروز مشکلات در اقتصاد ما شده و من در حال تلاش برای ایجاد هماهنگی بین این دو هستم.
علیآبادی با اشاره به این که اگر این هماهنگی ایجاد شود دیگر کسی به دنبال خودروهای دست دوم نمیرود، تصریح کرد: اشکال واردات خودروهای کارکرده ارزبری بالای آن است، و چون فرسوده شده است نیاز به قطعات یدکی دارد و باید مدام از محل منابع ملی قطعات آنان را شارژ کنیم.