پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ , 19 Sep 2024
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 424103

«فست ‌فشن» چیست و چرا مخرب است؟

پروژه ایرانی : فست‌فشن را می‌توان به عنوان لباس‌های ارزان و مد روز تعریف کرد که ایده‌هایی از کت‌واک یا پوشش سلبریتی‌ها را نمونه‌برداری کرده و آنها را با سرعتی سرسام‌آور در فروشگاه‌ها به پوشاک تبدیل کرده تا تقاضای مصرف‌کننده‌ها را برآورد کنند.
فست فشن
فست فشن
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، اصطلاح فست فشن (fast fashion) به معنی تغییر سریع مد از زمان طراحی، تولید و فروش (حدودا دو هفته) است. مدی که ما را به خرید بیشتر ترغیب می‌کند و شاید در ظاهر احساس خوبی به ما بدهد اما واقعیت این است که «فست‌فشن» برای سیاره ما بسیار مخرب است.
 
فست‌ فشن از کجا آمد؟
 

تا قبل از سال 1800 صنعت مد و فشن بسیار آهسته تغییر می‌کرد و دلیل اصلی این امر نیز دشواری تولید پوشاک و البسه بود. در آن دوران برای تهیه لباس باید پشم و چرم را از حیوانات به‌ دست آورده، سپس آنها را طی فرآیندهایی زمان‌بر و سخت آماده و درنهایت به لباس تبدیل می‌کردند.
 
در دوران انقلاب صنعتی تکنولوژی‌های جدیدی مانند چرخ ‌خیاطی ابداع شد که تولید لباس را آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کرد. مغازه‌های خیاطی برای پاسخ‌گویی به نیاز طبقه متوسط در این دوران پدید آمدند. بسیاری از کارگران متخصص پوشاک و کارگران خانگی در این مغازه‌های خیاطی مشغول به‌کار شدند.
 
در دهه‌های 1960 و 1970 بود که کم‌کم ترندهای جدید توسط جوانان شکل گرفت و به تدریج لباس به یک بیان شخصی در ظاهر افراد تبدیل شد، ولی در این دوران همچنان بین مد و فشن و پوشاک عرضه شده در فروشگاه‌های معمولی تمایز وجود داشت.
 
در اواخر دهه‌های 1990 و 2000، صنعت مد و فشن ارزان‌قیمت به اوج خود رسید. امکان خرید آنلاین ایجاد شد و خرده‌فروشی‌های فست‌فشن چون اِچ‌اَنداِم (H&M)، زارا (ZARA) و تاپ‌شاپ (Topshop) خیابان‌های اصلی شهر را اشغال کردند. این برندها ظاهر و طراحی محصولات خود را از مدهای برتر روز گرفته و با قیمتی ارزان و سریع به بازار عرضه می‌کردند. با توجه به این موضوع که امروزه بیشتر افراد هر زمانی که بخواهند می‌توانند لباس‌های مدروز را تهیه و خریداری کنند، درک این موضوع که فست‌فشن چگونه پدید آمده برای همه قابل لمس است.
 
چرا فست فشن مضر است؟

 
استفاده از مواد ارزان قیمت و کار ضعیف از ویژگی‌های منفی این صنعت است. این امر می تواند دلیلی برای ذهنیت مصرف‌گرایان تبدیل شود تا به سمت دور ریختن لباس‌هایشان بیشتر تشویق شوند؛ این موضوع باعث می‌شود تا مصرف‌کننده تمایلی برای مراقبت از پوشاک خود نداشته باشد؛ چون متوجه این موضوع هستند که روند بعدی تغییر نزدیک است و بزودی باید استایل خود را تغییر دهند. به همین دلیل به مد سریع،‌ مد یک بار مصرف نیز می‌گویند.
 
همچنین از منفی‌ترین اثرات این صنعت می‌توان به سو استفاده از کارگرانی که در حوزه فست فشن فعالیت می‌کنند، اشاره کرد. برندهای فست فشن برای تولید محصولاتشان با هزینه‌ای پایین‌تر از پرسنل خود سو استفاده می‌کنند.
 
 
 
گزارشگر : سهیلا صدیقی
https://theiranproject.com/vdcbgabafrhb58p.uiur.html
# تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما