جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
يکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : 425572

«سفرنامه» دوست دارید؟ این‌ها را بخوانید

پروژه ایرانی : سفرنامه‌نویسی یکی از سبک‌های ادبی است که در آن شخصی که به سرزمین‌های دیگر سفر کرده، دیده‌ها، شنیده‌ها، تجربیات، رخدادها و احساساتش را درباره آن سرزمین‌ها برای آگاه کردن دیگران در قالب کتابی می‌نویسد.
سفرنامه
سفرنامه
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانیی، در این گزارش چند نمونه سفرنامه را با هم مرور می‌کنیم:

تعطیلات من در کره شمالی: خنده‌دارترین و بدترین جای دنیا

آلیس در کره‌ی شمالی!... وندی سیمونز در کتاب تعطیلات من در کره شمالی به پشت پرده‌ی این کشور مرموز نگاهی می‌اندازد و اموری را به شما نشان می‌دهد که پیش‌تر هرگز درباره‌ی آن‌ها نشنیده بودید. سیمونز که جهانگردی حرفه‌ای است، با وجود خطر بازداشت و حتی مرگ، ۱۰ روز در این کشور ماند، به گوشه و کنار آن سرک کشید، عکس گرفت و با مردم صحبت کرد. او اکنون این خاطرات را در کتاب نامبرده با شما به اشتراک گذاشته است.

نوشابه‌ی زرد: نوشته‌ها و عکس‌های سفر به کانادا

برای این‌که سفری کاملاً متفاوت را به‌ سوی کانادا آغاز کنید، کافی است همین حالا با توصیفات تازه و نوآورانه‌‌ منصور ضابطیان در کتاب نوشابه‌ی زرد همراه شوید و این بار کانادا را از نگاه این گردشگر و سفرنامه‌نویس خوش‌ذوق ببینید. این اثر به داستانی پرکشش شباهت دارد؛ با این تفاوت که تمامی رخدادهای آن واقعیت دارند و همگی قرار است نحوه‌ مواجهه نویسنده را با کشور کانادا به تصویر بکشند. نثر طنز نویسنده در این اثر شایان توجه است.

سفرنامه سیستان: خاطرات هیات مکماهون در سیستان

در کتاب سفرنامه سیستان نوشته‌ی جورج پسمن تیتبا یک گروه نقشه‌برداری حرفه‌ای به‌نام هیئت مکماهون همراه شده و راهی سفری پرفرازونشیب به مرزهای جنوب غربی ایران می‌شوید. روایتی حقیقی و جذاب که شما را به سالیان دور می‌برد...

استامبولی: نوشته‌ها و عکس‌های سفر به استانبول

در کتاب استامبولی: نوشته‌ها و عکس‌های سفر به استانبول، شرح سفر منصور ضابطیان به کشور ترکیه را خواهید خواند و از مجموعه‌ عکس‌هایی لذت خواهید برد که نویسنده طی گشت‌وگذار در این شهر، از آثار تاریخی و زندگی مردم عادی تهیه کرده است. این سفرنامه‌ مصور که با نثری شاعرانه نگاشته شده، شما را با حال‌و‌هوای استانبول آشنا می‌سازد و گوشه‌ای از اوضاع کنونی ساکنین آن را برایتان ترسیم می‌کند.

آخر هفته آفتابی

کتاب آخر هفته آفتابی به قلم آروین آذرگین یک سفرنامه‌ خواندنی است که نویسنده در آن، ماجرای سفر خود را به آلمان در سال 1386 روایت می‌کند و به نقل رویدادها و وقایعی می‌پردازد که در طول سفر با آن‌ها مواجه شده است. آذرگین در کتاب خود به توصیف تفاوت‌های فکری و فرهنگی، مردم و مسائل اجتماعی، مذهب، سیاست، جاذبه‌ها و دیدنی‌‌های کشور آلمان پرداخته و نگرش و تجاربی را که در این سفر فرا گرفته است، به اشتراک می‌گذارد.

زن آقا

کتاب زن آقا نوشته‌ زهرا کاردانی با روایتی صادقانه و بی‌آلایش از سبک زندگی‌ خانواده‌های جامعه‌ی روحانیت می‌گوید. شما با مطالعه‌ی این سفرنامه در خصوص سبک زندگی و طرز تفکر این افراد اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید.
زن و شوهری طلبه هر سال در ماه‌های رمضان و محرم برای تبلیغات مذهبی به نقاط مختلف ایران سفر می‌کنند. کتاب زن آقا شرح سفر 30 روزه‌ی این خانواده به یکی از روستاهای جنوب ایران در سال 1396 است. زهرا کاردانی با زبان و ادبیاتی صادقانه تمام وقایع را شرح می‌دهد و تصاویری که در پایان کتاب وجود دارد به باورپذیری داستان می‌افزاید.
گزارشگر : سهیلا صدیقی
https://theiranproject.com/vdccmpq0i2bqip8.ala2.html
# تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما