جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : 426387

رمان فانتزی؛ سفر به دنیای تخیل!

پروژه ایرانی : قطعا هیچ‌کدام از ما با دنیای تخیل بیگانه نیستیم. دنیایی که می‌توان در آن پرواز کرد و قلعه‌ها را یکی پس از دیگری فتح کرد.
رمان فانتزی
رمان فانتزی
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، دنیای فانتزی، دنیاهای خیالی هستند که در آن اتفاقات جادویی و ماورای طبیعی امر رایجی است. وجود افسانه‌های قدیمی، استفاده از سحر و جادو، طلسم، اسطوره، اتفاقات عجیب و غریب، پری، ساحره، هیولا، جادوگر، اژدها، حیوانات سخنگو، اشیای جادویی، نفرین و... از المان‌های رایج این ژانر هستند.
 
در این گزارش با هم چند رمان فانتزی را مرور می‌کنیم:
 
جادوهای همیشگی: جادو ممنوع!
 
کریس کالفر در کتاب جادوهای همیشگی: جادو ممنوع! جهانی خیالی درباره‌ی پری‌ها و جادوگرها خلق کرده است. این رمان فانتزی برای نوجوان‌ها نوشته شده و در آن ماجراهای هیجان‌انگیزی اتفاق می‌افتد. این داستان سرگرم‌کننده در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار دارد و موفق شده نظر مثبت منتقدان و خوانندگانش را جلب کند.
 
تصور کنید در سه اقلیم از چهار اقلیم سرزمین، برای هرکس که حتی ذره‌ای به جادو اعتقاد داشته باشد، مجازات مرگ تعیین شده و پادشاه اقلیم جنوبی هم که کمی مهربان‌تر است، مجازات جادو را حبس ابد با اعمال شاقه می‌داند. در این میان سرزمینی هم هست به نام سرزمین میانی که بین مرز سرزمین‌ها قرار دارد و جادوگرها، کوتوله‌ها، پریچه‌ها، دیوها، جن‌ها و غول‌ها از دست آدم‌ها به آنجا فرار می‌کنند. حال چه اتفاقی می‌افتد اگر یک زن جوان با پادشاه مهربان‌تر! به مذاکره بنشیند و از او درخواست‌هایی مبنی بر قانونی‌کردن جادو داشته باشد؟ فکر می‌کنید او چه پیشنهادی به چمپیون چهاردهم که خیلی هم غُرغُرو تشریف دارد، می‌دهد؟ به‌ویژه وقتی برای پادشاه توضیح دهد که دو نوع جادوی سیاه و سفید وجود دارد که ذات‌شان با هم متفاوت است.
 
آتش دزد
 
دیگر سفر به دنیای جذاب و حیرت‌انگیز اساطیر باستان، غیرممکن نیست. تری دیری رمان‌نویس محبوب نوجوانان در داستان آتش دزد، شما را راهی سفر قهرمانانه‌ای به دل افسانه‌های یونان باستان خواهد کرد. او همچنین در پیوندی دوست‌داشتنی سرنوشت قهرمان اسطوره‌ای خود یعنی پرومتئوس را به داستانی امروزی گره خواهد زد. پس باید دید، جیم، جوانک بی‌خانمان قصه، در رویارویی با این الهه‌ی بزرگ باستان چه خواهد کرد!
 
برای ورود به جهان اعجاب‌آور ایزدان باستان و الهه‌‌های ما قبل تاریخ نیاز به خواندن ورد‌های عجیب یا مناسک‌ باورنکردنی نیست، تنها کافی‌ست کتاب آتش دزد 1  را بردارید تا تری دیری، داستان‌گوی چیره‌دست نوجوانان، دست شما را بگیرد و همراه با خود به دل دنیای افسانه‌ها و داستان‌های خواندنی گذشتگان ببرد.
 
سیزده جادوگر: دزد خاطره
 
داستانی رازآلود که روایتی جذاب و جادویی از عشق و امید را درون خود جای داده است. کتاب سیزده جادوگر: دزد خاطره از جودی لین اندرسون، رمانی مسحورکننده برای نوجوانانی‌ست که به کتاب‌های فانتزی با رنگ و بوی جادو علاقه‌مند هستند.
 
قهرمان نوجوان این داستان، «رزی»، دختری 12 ساله است که معمولا تلاش کرده تا به تنهایی اکثر مشکلاتش را برطرف کند. به نظر می‌رسد که مادر رزی، تقریباً هیچ‌چیز را به خاطر نمی‌آورد و حتی شیوه‌ی ابراز معمولی‌ترین احساسات را هم از یاد برده است؛ او دلتنگ تمام احساساتی‌ست که پیش‌تر تجربه می‌کرده، اما حالا حتی نمی‌داند چطور باید دخترش را دوست داشته باشد. تمام این‌ها، باعث شده تا رزی به داستان‌نویسی روی بیاورد؛ اما حالا 12 ساله شده و با توجه به صحبتی که با بهترین دوستش، «جِرم» در این رابطه داشته، سنش بیشتر از آن است که خواندن و نوشتن داستان‌های قبلی مناسبش باشند. پس تصمیم می‌گیرد از دنیای رویایی کودکانه‌اش فاصله بگیرد، چون دیگر احساس می‌کند که برای این کارها، زیادی بزرگ شده است!
 
اسرار خانواده‌ی گری استون: فریبکاران دنیای دیگر
 
مارگارت پیترسون هدیکس در کتاب اسرار خانواده‌ی گری استون: فریبکاران دنیای دیگر داستان چِس، اِما و فین را روایت می‌کند که مادرشان به شکل ناگهانی غیبش زده و به دنیای دیگر رفته است. حالا بچه‌ها باید به کمک دوستان‌شان جان مادر خود را نجات دهند. گفتنی‌ست این کتاب ذیل مجموعه‌ی اسرار خانواده‌ی گری استون منتشر شده که افتخارات زیادی را از آن نویسنده‌اش کرده و در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز نیز قرار دارد.
 
این کتاب، با نام فریبکاران دنیای دیگر دومین مجلد از مجموعه کتاب اسرار خانواده‌ی گری ‌استون است و در ادامه‌ مجلد نخست، یعنی کتاب سه غریبه در شهر نوشته شده. مارگارت پیترسون هدیکس داستان چس، اما و فین را روایت می‌کند. اگر با این سه نوجوان ماجراجو آشنا نیستید، ادامه‌ این معرفی برای‌تان کمک‌کننده خواهد بود.
 
مراقبت از یک سیاه چاله خانگی
 
میشل کوئواس در کتاب مراقبت از یک سیاه چاله خانگی داستان دخترکی یازده‌ساله را روایت می‌کند که سیاه‌چاله‌‌ای او را از ناسا تا جلو در خانه‌اش تعقیب می‌کند و به نظر می‌رسد نه‌تنها به استلا آسیبی نمی‌رساند، بلکه دلش می‌خواهد حیوان خانگی او باشد. اما در این میان، مشکلی وجود دارد: سیاه‌چاله همه‌چیز را می‌بلعد و این واقعاً استلا را کلافه می‌کند! اوضاع به همین منوال ادامه دارد تا این‌که فکر بکری به سر استلا می‌زند: او می‌تواند از طریق سیاه‌چاله از شر همه‌ی چیزهایی که اذیتش می‌کنند رها شود؛ از جمله خاطراتش با پدر مرحومش...
 
گزارشگر : سهیلا صدیقی
https://theiranproject.com/vdch6-nkq23nixd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما