شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ , 23 Nov 2024
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : 428798
منبع : روزنامه ایران
همستر بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ ایردراپ‌ها شد

کوه «همستر کامبت» موش زایید

پروژه ایرانی : کاربرانی که ماه‌ها وقت خود را هدر دادند، هزینه‌های زیادی بابت اینترنت و فیلترشکن پرداختند و گاه چند دستگاه گوشی را درگیر بازی کردند و درنهایت به این نکته رسیدند که «پنیر مجانی تنها در تله موش پیدا می شود».
همستر
همستر
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، این روزها بسیاری از کاربران
بی صبرانه در انتظار پاداش ماه ها تلاش خود برای جمع آوری سکه در بازی «همسترکامبت» بودند اما روز پنجشنبه 5مهرماه با اعلام قیمت هر واحد توکن همستر کامبت، عملاً این رؤیا فرو ریخت؛ رؤیایی که بیشتر به سراب شبیه بود و با تقسیم توکن‌ها و لیست شدن آنها به صورت رسمی در صرافی‌های معتبر، درنهایت هیچ پولی نصیب کسانی نشد که به بازی تلگرامی «همستر کامبت» دل بسته بودند.

سود 500 هزارتومانی همسترکامبت
سرانجام قیمت همستر کمتر از یک سنت اعلام شد هرچند این قیمت اندک هم با نوسانات زیادی همراه بوده است. به این ترتیب متوسط پولی که به کاربران ایرانی دارای بیشترین پشتکار اختصاص یافت، بین ۵۰۰ هزارتومان تا یک و نیم میلیون تومان بوده است که در برابر ماه ها زحمت و هزینه اینترنت و فیلترشکن و استهلاک گوشی، رقمی بسیار ناچیز است به گونه ای که حالا دیگر بسیاری، از «همستر کامبت» به عنوان بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ ایردراپ‌ها یاد می کنند. البته لازم به ذکر است که نفر اول در فهرست رده‌بندی همسترکامبت، یک ایرانی است که تنها صد میلیون تومان از این بازی نصیبش شد.یکی دیگر از کاربران ایرانی که رتبه هفتم جهان را نیز کسب کرده، معترف است که ضرر هنگفتی متحمل شده است. وی با هزینه ماهانه ۷۰۰ دلار ،۴ ادمین مخصوص تولید محتوا ایردراپ‌ها را استخدام کرده بود که حقوق آنها در این ۶ ماه حدود ۴۲۰۰ دلار بود اما درنهایت  یک هفتم مبلغ هزینه کرد یعنی ۶۰۰ دلار نصیبش شد.

هشدار چندباره کارشناسان
کارشناسان پیش از این بارها به عدم سودآوری «همستر کامبت» اشاره کرده و یادآور شده بودند نخستین پروژه کلیکی درون تلگرامی، نات کوین متعلق به خود این پلتفرم بود که به سرانجام رسید و سکه‌ها در صرافی‌های دیجیتال ایرانی هم به پول تبدیل شدند.
ولی اگر این اتفاق برای نات کوین افتاد به این معنا نیست که هر پروژه دیگری با چنین مختصاتی، لزوماً امن و سودآور خواهد بود. این کارشناسان همچنین اطمینان داده بودند وقتی یک پروژه موفق می‌شود باید به نمونه‌های مشابه بعد از آن شک کرد چراکه قطعاً آن را دستاویز قرار می‌دهند و با ایجاد یک بار روانی تصمیم می‌گیرند به کاربران یادآوری کنند که این بار فرصت را غنیمت بشمارند. این کارشناسان پیش از این بارها هشدار داده بودند که سازندگان «همسترکامبت» تنها با سوء‌استفاده از کاربران و بدون پرداخت هیچ پولی، می خواهند یک اجتماع بزرگ ایجاد و به راحتی سرمایه‌گذار جذب کنند؛ موضوعی که حالا کاملاً اثبات شده است و کاربران بسیاری سرخورده شده اند و انگشت حیرت به دهان مانده‌اند. البته جالب است بدانید که این تازه فصل اول بازی است وحالا باید منتظر ماند و دید با توجه به این سودآوری اندک، بازهم کاربران در فصل دوم این بازی را دنبال می کنند یا نه؛ کاربرانی که بیشتر در کشورهای آسیایی، آسیای شرقی بویژه فیلیپین و تایلند،خاورمیانه،آفریقا و روسیه بودند و از واکنش های آنها در فضای مجازی می توان دریافت تا چه حد سرخورده شده اند و از سازندگان «همستر کامبت» عصبانی هستند.
علاوه بر موضوع سرخوردگی کاربرانی که در انتظار میلیونر شدن بودند، پای نقض حریم خصوصی و احتمال وقوع مشکلاتی برای امنیت سایبری آنها نیز در میان است.
بسیاری معتقدند امکان دارد گروهی مترصد خالی کردن کیف پول کاربران باشند و این موضوع حتی فعالان حوزه ارزهای دیجیتال را به خطر بیندازد. ازاین رو به این کاربران پیشنهاد شده است که در مراقبت از کیف های پول خود دقت بیشتری انجام دهند.
سود بالا برای سازندگان «همسترکامبت»
هرچند کوه «همستر کامبت»، موش زایید و بسیاری با یک حساب سرانگشتی مشخص کرده اند که اگر همستر واقعی پرورش می‌دادند سود بیشتری نصیب آنها می شد، اما درمقابل، سازندگان این بازی محبوب کلیک کننده مبتنی بر تلگرام، مطمئناً از به کار گرفتن و استثمار بیش از 300 میلیون کاربر در جهان، سود هنگفتی به جیب زدند؛ بازی تلگرامی که ابتدا کاربران را مجبور می کرد برای ادامه بازی دوستان خود را دعوت کنند و در این میان شاهد بودیم که در کمال تعجب، گاه کاربران از دنیای ارواح هم به تلگرام می پیوستند. در مراحل بعدی هم کاربر مجبور بود بازی هایی انجام دهد یا ویدئوهای تبلیغاتی را دانلود کند که هیچ علاقه ای به دیدن آنها نداشت.
بی شک سازندگان «همسترکامبت» از قرار دادن این بازی ها در مسیر کاربران و اجبار آنها به انجام بازی یا تبلیغات خود، پول های کلانی به جیب زدند چراکه ورود بازی ها به این بازی تلگرامی به عنوان یک بازی درون برنامه ای، راهی برای معروف تر شدن این بازی هاست و بی شک سازندگان همسترکامبت، به رایگان از چنین بازی هایی در پلتفرم خود استقبال نکرده اند.
 درنهایت، این کاربران بودند که ماه ها وقت خود را هدر دادند، هزینه‌های زیادی بابت اینترنت و فیلترشکن پرداختند و گاه چند دستگاه گوشی را درگیر این بازی کردند و درنهایت به این نکته رسیدند که «پنیر مجانی تنها در تله موش پیدا می شود». برای داشتن درآمد باید زحمت کشید و این قبیل تبلیغات هیچ گاه به نتیجه نرسیده است که این دومین بار آن باشد.

بــــرش

توکن همستر برای 131میلیون کاربر

تیم سازنده بازی همسترکامبت با انتشار جزئیات ایردراپ توکن فصل اول خود را منتشر و فاش کرده است که 60 میلیارد توکن بین کاربران واجد شرایط توزیع شده است. سازندگان این بازی در توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) نوشته اند: 75 میلیارد از مجموع 100 میلیارد توکن همستر (HMSTR) ، برای اعضای جامعه بازی کنار گذاشته شده است.
به گفته اعضای این تیم، 60 درصد از عرضه توکن در پایان فصل اول پخش خواهد شد، در حالی که 15 درصد باقیمانده، به فصل دوم اختصاص خواهد یافت. از 60 میلیارد توکنی که در ابتدا توزیع می شود، کاربران واجد شرایط 75/88 درصد را بلافاصله دریافت می کنند و 25/11درصد  باقیمانده مشروط به یک دوره 10 ماهه پس از لیست شدن توکن ها در صرافی هاست.
این به معنای این است که تقریباً 25/53 میلیارد توکن در دسترس برای ایردراپ فوری است و 75/6میلیارد آن هم بعداً منتشر می شود. این بازی مبتنی بر تلگرام در 81 روز اول انتشار 239 میلیون کاربر جذب کرد و البته این« پاول دوروف»، بنیانگذار تلگرام بود که نقش این بازی را در معرفی کریپتو به تعداد زیادی از کاربران جدید برجسته کرد.
با وجودی که تعداد کل کاربران بازی از 300 میلیون نفر هم فراتر رفته ولی به گفته تیم سازنده، تنها 131 میلیون کاربر واجد شرایط دریافت توکن در ایردراپ شدند که این تعداد معادل 43 درصد کل بازیکنان این بازی تلگرامی می شود. به گفته این گروه، 2.3 میلیون حساب کاربری هم به دلیل تقلب ممنوع شدند.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcf1cdjcw6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما