جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : 416723
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با پروژه ایران:

بخش خصوصی انحصار دولت در خودروسازی را بشکند

پروژه ایران : تنها با واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی واقعی و قدرتمند می‌‌توان آنها را از انحصار دولت خارج کرده و نجات داد.
بخش خصوصی انحصار دولت در خودروسازی را بشکند
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، تنها چند ماه دیگر به پایان مهلتی که بورس اوراق بهادار به دو خودروساز بزرگ ایرانی یعنی ایران‌خودرو و سایپا داده، باقی مانده است تا درباره بقا و یا انحلال خود در مجمعی فوق‌العاده تصمیم بگیرند.

بر اساس ماده 141 اصلاحی قانون تجارت اگر بر اثر زیان‌های وآرده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل داده و صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رأی واقع شود.

بر اساس این ماده قانون تجارت اگر مجمع تشکیل شده رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان‌ جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون، سرمایه شرکت به مبلغ سرمایه موجود کاهش یابد.

اکنون بورس تا پایان تیر ماه به ایران‌خودرو و سایپا مهلت داده است که اگر از زیان انباشته خود نکاهند باید مجمع عمومی تشکیل داده یا به انحلال خود تن داده و یا به کاهش سرمایه. 

در همین زمینه ولی اله جعفری مدیر نظارت بر سازمان ناشران بورس درباره آخرین وضعیت پذیرش شرکت های ایران خودرو و سایپا در بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت های مذکور در چهار سال از پنج سال گذشته مشمول ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت شده‌اند. بنابراین هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به شرکت های خودروساز فرصت داد تا از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند. 

انحلال بهترین کار برای خودروسازان بی‌کیفیت ایرانی
فیروز نادری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با پروژه ایران، با بیان این که بورس باید از مدت‌ها قبل این هشدار را به خودروسازان ایرانی می‌داد، تصریح کرد: با این وضعیت زیان‌انباشته ایران‌خورو و سایپا بهترین کار در شرایط فعلی انحلال این دو خودروسازی است. 

وی با بیان این که اما صنعت خودروسازی در کشور ما به چنان تابویی بدل شده که هرگز موضوع انحلال پیش نخواهد آمد، اظهار کرد: پس در چنین شرایطی تنها راه برون‌رفت از زیان‌دهی واگذاری سهام این دو خودروساز به بخش خصوصی است. 

این کارشناس صنعت خودر با تاکید بر این که سهام ایران خودرو و سایپا باید به چند بخش مجزا تقسیم و به شرکت‌های خصوصی بزرگ واگذار شود، بیان کرد: سهام این دو خودروساز آنقدر زیاد است که برای هیچ شرکتی امکان خرید یک‌جای آن وجود ندارد. تنها راه برای این که خودروسازان قابل واگذاری باشند فروش بخش بخش سهام آنان است. با این روش نگرانی‌ها از ایجاد انحصار هم از بین میرود.     

نادری با اشاره به این که در حال حاضر بهترین گزینه برای خرید سهام ایران‌خودرو شرکت کروز است، گفت: این شرکت بسیار قوی بوده و می‌تواند با خرید سهام ایران خودرو، آن را از انحصار دولت خارج کرده و خصوصی‌سازی واقعی انجام دهد. از طرفی زیان انباشته ایران‌خودرو به قدری است که ریسک خرید سهام آن از جانب بخش خصوصی هم بسیار بالاست. 

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که آیا ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند تا پایان تیر ماه از زیان‌دهی خارج شوند، خاطرنشان کرد: هیچ توجیهی برای خروج از زیان‌دهی این دو خودروساز نه تنها تا پایان تیر ماه بلکه تا سال‌های آتی وجود ندارد. 

او ادامه داد: به خصوص ایران خودرو تمام تولیدات خود را یا فروخته و یا پیش‌فروش کرده است، با این وضعیت چه طور می‌خواهد از زیان‌دهی تا پایان تیر درآید؟

تنها راه نجات خودروسازی کشور خصوصی‌سازی واقعی است
نادری با اشاره به زمزمه‌های ایران‌خودرو برای افزایش قیمت محصولاتش در سال آینده، تصریح کرد: البته افزایش قیمت برای این خودروساز یکی از راه‌های اصلی کاهش زیان‌ انباشه است اما آیا خرید محصولاتی که هر روز از کیفیت و آپشن آنها کاسته می‌شود برای مصرف‌کننده توجیه اقتصادی دارد؟!

وی با بیان این که خودروسازان برای کاهش زیان‌انباشته خود هر روز از کیفیت و آپشن‌ خودروهای خود می‌کاهند، گفت: به طور مثال اخیرا موتور سورن پلاس را به حالت عادی برگردانده‌اند ولی قیمت آن را افزایش داده‌اند. 

این کارشاس صنعت خودرو در پایان با تاکید بر این که تنها راه درمان خودروسازی ایران، خصوصی‌سازی آن است، تصریح کرد: دولت باید بپذیرد مدیریت خوبی در صنعت خودرو نداشته است. هرچند تلاش‌هایی در زمینه ممنوعیت واردات خودرو به کشور کرده اما باید بداند هزینه این وضعیت را تنها مردم می‌دهند. اگر دلسوز مردم هستند باید خودروسازی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند و خود کنار بکشد.    
https://theiranproject.com/vdcauinye49n601.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما