جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۲
کد مطلب : 423242

وعده‌های قاضی‌زاده ادامه دارد: نرخ تورم را تک رقمی می‌کنم!

پروژه ایران : کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: به جای سرمایه گذاری در بخش خصوصی، به محصولات ترک و چینی سوبسیت دادیم.
وعده‌های قاضی‌زاده ادامه دارد: نرخ تورم را تک رقمی می‌کنم!
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،  امیرحسین قاضی زاده هاشمی مهمان امشب گفتگوی ویژه خبری بود.

او در ابتدای این گفتگو درباره برنامه های توسعه و مشخصا برنامه توسعه هفتم بیان کرد: من به خاطر حضور دراز مدتم در مجلس در جریان برنامه‌های پنجم و ششم و در دولت در جریان برنامه هفتم توسعه کشور بودم. البته این برنامه‌ها از پیش از انقلاب با توقفی رو به رو بوده و میزان اجرای آنها تا ۵۰ درصد بوده است.

وی گفت: قانون برنامه هفتم زیرساخت هر برنامه اجرایی است و هر دولت باید این برنامه را دستورعمل خود انجام دهد.

اهم اظهارات قاضی زاده هاشمی را بخوانید؛

*(درباره جایگاه این برنامه در دولتش): رفع ناترازی بانکی، امنیت غذایی و آب، کریدورها و … را در برنامه هفتم برنامه‌ریزی شده و به دولت چهاردهم در این باره کمک شده است البته نیاز به پیوست اجرایی روشن‌تری دارد و درباره اینترنت نیازمند اصلاحاتی است و کیفیت اینترنت نیازمند لایحه جدید است.

*برنامه هفتم رفت و برگشت‌هایی داشت و هنوز هم کامل تصویب نشده است. تغییرات زیادی در لایحه دولت صورت گرفت و شهید رئیسی هم به آن اشاره کرده بودند. دولت در بحث اجتماعی نظرات دیگری داشت و برخی اهداف غیرواقعی است مثل اینکه گفته می‌شد باید به تولید ۵ میلیون بشکه نفت در روز برسیم. بعضی موارد هم اولویت نیستند همچنین برنامه توسعه جای تصویب برنامه جدید نیست.

*برای اجرای برنامه هفتم، کاری در بنیاد شهید انجام دادیم و قابل سرایت به همه کشور است، اینکه زیرساخت برنامه عملیاتی و اجرایی برای آن نوشتیم و بودجه و ارزشیابی مدیران باید به برنامه اصلی وصل شود. ما این کار را در بنیاد شهید نمونه‌سازی کردیم.

*بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان به اهداف برنامه هفتم رسید، یکی اینکه دولت باید سرمایه‌گذاری کند و نباید مثل دولت‌های دهه ۹۰ مشغول استقراض باشند، همچنین هنر اهرم‌سازی منابع را نداشتند. پس باید منابع اندک دولت صرف سرمایه‌گذاری میشده است.

*همچنین به جای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، به محصولات ترک و چینی سوبسیت دادیم.

*سرمایه‌گذاری خارجی هم با مشکلاتی مواجه است، و علی‌رغم اینکه دولت‌های کشور برای این کار تلاش کردند، موفق نبودند که باید منابع دولت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی سود قابل توجهی در نظر گرفته شود و بسته‌های سرمایه‌گذاری برد - برد ایجاد کنیم.

*حتما که نباید خودرو را خودمان تولید کنیم! هیچ کشوری محصولات پزشکی یا هواپیما را خودش تولید نمی‌کند بلکه به‌طور مشترک با همکاری و سرمایه‌گذاری چند کشور تولید می‌شود.

*(درباره برنامه برای ثبات اقتصادی و تک رقمی شدن تورم): وقتی از تک رقمی شدن نرخ تورم صحبت می‌کنیم چون چندسال تورم ۳۰ درصدی داشتیم غیرقابل باور باشد، اما قابل انجام است و دولت خانواده تضمین می‌کند این نرخ تورم تک رقمی شود.

*بحث جدی پیوند ذهنی مردم با اسم  ارز است که باید این لنگر اسمی را از دلار به ریال ببریم و اگرنوسانات نرخ ارز برخودرو اثر نکند، این تصور مردم از ارز دلار به ریال تغییر پیدا می‌کند.

*ما بازار رسمی روشن داخلی برای نرخ ارز کشور نداریم و کشورهای همسایه و سلیمانیه تعیین می‌کنند، باید قیمت ارز به طور توافقی در یک بازار داخلی تنظیم شود.

*پس به جای اینکه وارد سرکوب سوری ارز شویم، باید با چند روش، سرمایه‌گذاری به صورت میان‌مدت و بلندمدت معنا پیدا کند.

*مردم آزاری نکنیم، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی کاری اصلی است که سازوکاری یکپارچه ایجاد می‌کند و نیاز به دیگر مالیات‌ها را رفع می‌کند.

*دولت شهید رئیسی کار بسیار خوبی را در حوزه مسکن آغاز کرد، قیمت اثر زمین بر تولید مسکن باید به شدت کاهش یابد چون ما در کشور مشکل زمین نداریم و چند هزار هکتار در دولت تصویب شده است و فقط ۲۰ هزار هکتار زمین به ایثارگران در دولت سیزدهم تخصیص داده شد.

*قیمت زمین تا ۶۰ درصد قابل کاهش است. حجم زیادی از زمین‌ها در اختیار بانک‌ها و دستگاه‌ها است که باید این حجم به چرخه واگذاری وارد شود، این بسته درباره مسکن در دولت خانواده پیش‌بینی شده است.

*الکترونیکی شدن دولت به تنهایی کفایت نمی‌کند، نظام حکمرانی ما باید هوشمند شود، الان کف نظام اداری هیچ‌کاره‌ است و باید اختیارات در رأس، به کف داده شود، اما در بستری هوشمند که کاملا بررسی و از مردم نظرسنجی شود.

*دیوان‌سالاری باعث فساد بی نهایت می‌شود، هرچه این امضاها بیشتر شود، فسادزا خواهد بود.

*جمعیت سواحل طبق برنامه هفتم باید حدود دو برابر شود، بزرگترین سرمایه سواحل مکران، بلوچ‌ها هستند و باید به آنها کمک کنیم به جای اینکه سرمایه خود را به هند و … ببرند، به این سواحل بیاورند.

*مانند کاری که در کیش یا مناطق آزاد انجام دادیم، باید در مکران هم انجام دهیم، و اگر سرمایه‌گذاران خارجی بیایند، سرمایه‌گذاران اعراب همسایه هم می‌آیند.

*(افزایش نقش و مشارکت مردم): این موضوعی جدی و حهانی است و دولت‌ها به سمت توسعه اقتصاد عمومی رفتند، برای ما مثل وقف و سهام عدالت است، ما نباید به مردم فقط یارانه یا پول دهیم، بلکه دارایی‌های آنها را هم باید به مردم بدهیم.

*چرا باید یک دستگاه دولتی سرمایه مردم را اداره کند؟شرکت‌های دولتی باید وارد بازار سرمایه و بورس شوند که بخش عمومی دولت را هم توسعه  می‌دهد.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdceex8ewjh8wwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما