پروژه ایران : اعتماد عمومی به شبکههای اجتماعی در حال کاهش است؛ این نتیجهگیری یک نظرسنجی است که در سالهای 2021 و 2022 انجام شده است.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، تا اواخر سال 2022، 59 درصد از بزرگسالانی که به یک نظرسنجی جهانی در این باره پاسخ دادهاند، گفتهاند که به رسانههای سنتی اعتماد دارند و این در حالی است که 63 درصد از پاسخ گویان گفتهاند به اخبار موتورهای جستجو اعتماد دارند.
کماعتبارترین منابع اخبار در این نظر سنجی در سر تا سر جهان هم شبکههای اجتماعی بودهاند.
در حال حاضر رسانههای اجتماعی تا حد زیادی کم اعتمادترین منبع خبری در اروپا و آمریکای شمالی هستند؛ یک نظرسنجی که در ایالات متحده انجام شده نشان میدهد که اکثر بزرگسالان ایالات متحده اکثر اخباری را که در رسانههای اجتماعی مشاهده میکنند، مغرضانه میدانند و به آنها اعتماد ندارند.
بررسی اعتماد به اخبار در سطح جهانی
دلایل سوء ظن فزاینده مصرفکنندگان اخبار در مورد قابل اعتماد بودن رسانهها چند وجهی است اما هجوم اخبار جعلی عامل اصلی زیر سوال رفتن اعتبار اخبار در رسانههای اجتماعی به حساب میآید. بزرگسالان در چندین کشور در سراسر جهان گفتهاند که بارها به اشتباه تصور میکردند، یک خبر که در شبکههای اجتماعی منتشر شده واقعی است؛ تا اینکه بعداً متوجه جعلی بودن آن شدند و این مساله بر اعتماد آنها نسبت به آنچه در شبکههای اجتماعی میخوانند، موثر بوده است.
همچنین این مساله باعث شده است که مردم اظهار کنند از دنبال کردن اخبار در شبکههای اجتماعی اجتناب میکنند؛ زیرا نمیتوانند صحت آنچه در این شبکهها میخوانند را بررسی کنند.
تئوریهای توطئه، توییتهای سیاستمداران و محتوای اخبار نادرست یا گمراه کننده که اغلب تحت عنوان اخبار جعلی قرار میگیرند هم مهمترین محتواهایی است که اعتماد مردم به آنچه در شبکههای اجتماعی منتشر میشود را کاهش داده است.
خبر جعلی دقیقا چیست؟
اخبار جعلی یک پدیده تازه نیست و در طول تاریخ برای بدنام کردن افراد، جلب حمایت از جنبشهای فاسد و به تصویر کشیدن گروههای اقلیت به شیوهای منفی استفاده شده است. این تاکتیک ایجاد تبلیغات با ارائه اطلاعات نادرست به عنوان واقعیت به عنوان وسیلهای برای تبلیغات در طول جنگهای جهانی اول و دوم مورد استفاده قرار گرفته و در قرن بیست و یکم به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. اخبار جعلی اغلب به حوزه سیاست مرتبط است و در آستانه انتخابات در سر تا سر دنیا بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد؛ چرا که میتواند احساسات مردم را به راحتی تحریک کند و بر تصمیم گیری آنها در مورد این که به چه کسی رای بدهند، تاثیر گذار باشد.