جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 415125
آلودگی بیشتر هوا به بهانه کاهش آلایندگی!

مازوت‌سوزی بیشتر برای تامین برق خودروهای برقی

پروژه ایران : زمزمه تولید و واردات خودروهای برقی در سال آینده در حالی مطرح است که هیچ صحبتی درباره نحوه تامین برق آنها نمی‌شود. اتفاقی که که ممکن است در نهایت منجر به مازوت‌سوزی و آلودگی بیشتر هوا در شهرهای بزرگ شود.
مازوت‌سوزی بیشتر برای تامین برق خودروهای برقی
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای واردات خودروهای برقی از چین بسیار مسر است و برقی‌سازی را یکی از مهم‌ترین راهبردهای وزارت صمت و یکی از پروژه‌های کلان در سطح ملی و در صنعت خودرو کشور می‌داند.

در همین راستا، برای اولین بار در آذر ماه بود که خبر از واردات 100 هزار دستگاه خودروی برقی به کشور داد و اعلام کرد در آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شوند و تا آخر سال شاهد تردد ۱۰۰هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ هستیم.

موکول شدن واردات خودروهای برقی به سال آینده
این اتفاق رخ نداد تا این که در هفته اخیر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت مجدد در این‌باره اظهار نظر کرده و گفت: سه محصول کاملا بومی و ساخت داخل، توسط شرکت‌های خودروسازی طراحی شده که در سال آینده در بازار کشور عرضه خواهد شد. علاوه بر این، پنج محصول دیگر با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی به صورت مشترک تولید شده که در سال آینده نیز در بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد.

برق خودروهای برقی از کجا تامین می‌شود؟
همانطور که از نامش پیداست، در خودروهای برقی، به جای سوخت‌خای فسیلی، انرژی برق نیروی متحرکه موتور ماشین است.
این خودروها دارای یک باتری قابل شارژ هستند که انرژی برق در آنها ذخیره می‌شود. موتور الکتریکی با کمک انرژی موجود در باتری، نیروی لازم برای حرکت چرخ‌ها را تولید می‌کند. به‌طور کلی در یک ماشین الکتریکی، قوای محرکه ساختار ساده‌تری نسبت به مدل‌های بنزینی و دیزلی دارد.

بنابراین صاحبان خودروهای برقی برای تامین برای شارژ باطری خودروهای خود باید از برق شهری استفاده کنند، اما این کار تا چه حد باعث افزایش مصرف برق می‌شود؟

روزنامه آرمان در این‌باره نوشته، با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که اگر نیمی از خودروهای در حال تردد کشور الکتریکی باشند و به‌صورت استاندارد و میانگین روزانه ۶۱ کیلومتر تردد داشته باشند، نیاز کنونی مصرف برق کشور تا ۱۱۷ درصد افزایش می‌یابد. افزایشی که نگرانی تامین برق برای این خودروها را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بر اساس آمارها، نیاز به برق کشور در حدود ۷۲ هزار مگاوات در روز است و نیروگاه‌های داخلی تنها توانایی تولید حدود ۶۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق را در روز دارند.»
 
موضوع دیگر درباره استفاده از خودروهای برقی این است که استفاده گسترده از خودروهای برقی میزان تقاضا برای برق را افزایش خواهد داد چرا که احتمالا بسیاری از مردم در صورت واردات و تولید انبوه خودروهای برقی از منزل خود برای شارژ خودرو استفاده خواهند کرد. این به معنای فشار بیشتر بر شبکه برق خانگی بوده و با توجه به مسائل و مشکلات مربوط به برق در کشور این موضوع می‌تواند در آینده چالش ایجاد کند.


در همین زمینه پیمان مولوی کارشناس اقتصادی به پروژه ایران از خطر مازوت‌سوزی بیشتر برای تامین برق خودروهای برقی خبر داد و گفت: مسئله مهم تامین انرژی برای این خودروها است که باتوجه به وضعیت برق کشور بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز کشور ناچار به مازوت‌سوزی است و ممکن است استفاده از خودروهای برقی به مصرف بیشتر برق و در نتیجه سوزاندن بیشتر مازوت دامن بزند.

ارز واردات خودروهای برقی از کجا تامین می‌شود؟
در مورد تاکسی‌های برقی نیز مانند واردات دیگر خودروها، نگرانی‌هایی در مورد تامین ارز وجود داشت، اما ۲۹ آبان‌ماه، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در مورد ارز موردنیاز برای واردات خودروهای برقی گفت: «توافقی با عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، درباره تامین یک‌میلیارد دلار واردات خودروی برقی صورت گرفته است. علاوه بر این، شهرداری تهران برای تامین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) بسته یک‌میلیارد و ۴۰میلیون یورویی ارائه کرده که پذیرفتیم ارز آن را تامین کنیم.»

به گزارش پروژه ایران، استفاده از خودروهای برقی امروزه مزیتی بزرگ به خصوص در کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شود. هزینه‌های کم نگهداری و استفاده از آنها، کاهش آلودگی هوا و سایر آلاینده‌های زیست‌ محیطی از مهم‌ترین مزیت‌های گسترش استفاده از این خودروها به حساب می‌آید.

اما باتوجه به این که از مجموع 16 نیروگاه تولید برق 14 نیروگاه از مازوت برای تولید و تامین برق استفاده می‌شود این نگرانی وجود دارد با ورود خودروهای برقی و افزایش تردد آنها به خصوص در ناوگان حمل و نقل عمومی چه تبعاتی بر مصرف برق و مازوت‌سوزی خواهد داشت، سوالی که مسئولان وزارت صمت به عنوان متولیان واردات و تولید این خودروها تا کنون به آن پاسخی نداده‌اند.  
https://theiranproject.com/vdcf0tdjtw6dyya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما