جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 416898

قیمت‌گذاری دستوری تا رفع انحصار از بازار خودرو ادامه دارد

پروژه ایران : با وجود مخالف‌های شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو، نرخ این کالای سرمایه‌ای در بازار هر روز در حال افزایش است. افزایش قیمتی که کارشناسان بر سر چرایی آن نظرات متفاوتی را ارائه می‌کنند اما بخش عمده آن منوط به انتظارات تورمی است که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود.
قیمت‌گذاری دستوری تا رفع انحصار از بازار خودرو ادامه دارد
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، شرک خودروسازی ایران‌خودرو به تازگی توانسته بود مجوز افزایش قیمت هشت خودرو خود را از سوی شورای رقابت دریافت کند. 

البته این هشت خودرو محصولات جدیدی نیستند بلکه ایران‌خودرو صرفا با اضافه کردن چند آپشن برای استانداردسازی و همچنین تغییر در پیشرانه و گیربکس، تیپ‌های جدیدی از خودروهایی مانند تارا، دنا، سورن و … معرفی کرده که قیمت نداشتند. 

اما درحالی که شورای رقابت اجازه افزایش 13.5 درصدی به پایه قیمت این خودروها در پاییز سال جاری را داده بود اما قیمت این خودروها در بازار سربه فلک گذاشته است. این درحالی است که طی روز‌های گذشته افزایش نرخ برخی از خودروها توسط شرکت‌ها رقم خورده است.

باوجود این که شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو همواره مخالف بوده ولی اکنون شرکت‌ها اقدامی خلاف این نظر را دارند. حال این سوال مطرح است که آیا شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار کشیده است؟

در این زمینه فرارو نوشته، «هرچند خودروسازان و برخی افراد از قیمت‌گذاری شورا گله‌مندند؛ اما مسئله کناره‌گیری شورای رقابت از صنعت خودرو بار‌ها از سوی اعضای آن و به‌ ویژه سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت تکذیب شده است.

کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت اخیراً کناره‌گیری شورا از قیمت‌گذاری مستقیم خودرو و صرفاً سیاست‌گذاری و نظارت را به این شورا پیشنهاد کرد؛ اما در جلسه روز شنبه ۲۹ مهر، اعضای شورای رقابت درنهایت به ادامه روند فعلی رأی دادند و با کنارگذاشتن پروسه فعلی قیمت‌گذاری مخالفت کردند. کماکان استدلال شورا، چنین است که بازار خودرو از وضعیت انحصاری خارج نشده و مادامی که انحصار در بازار وجود داشته باشد، شورا در این صنعت حضور داشته و از افزایش قیمت خودرو جلوگیری خواهد کرد.» 



اما درحالی که شورای رقابت به صراحت اعلام کرده که دست از قیمت‌گذاری دستوری برنخواهد داشت پس چرا هر روز، بازار شاهد جهش قیمت انواع خودرو است؟

از سال گذشته آشفتگی بازار خودرو آغاز و در کنار آن تولید محصولات هم با افت قابل توجهی مواجه شد. خودروسازان برای این‌که بتوانند خودرو را به مصرف کننده نهایی تحویل دهند، سیستم قرعه‌کشی را برای اولین بار در جهان اجرا کردند.

طرحی که در نهایت نه تنها مصرف‌ کننده نهایی را به خودرو نرساند بلکه دلالان را ترغیب کرد تا با اجاره کارت ملی و پرداخت مبلغ خودرو به ثبت‌نام‌کننده، مبلغی ناچیز را به برنده پرداخت و در نهایت همان خودرو را در بازار با نرخ سود قابل توجهی به فروش برسانند.
 

چرا خودرو هر روز گران‌تر می‌شود؟

کارشناسان درباره دلایل آشفتگی بازار خودرو نظرهای متفاوتی می‌دهند برخی عامل گرانی خودرو‌های داخلی را بسته شدن در‌های واردات می‌دانند و برخی دیگر بی‌انگیزگی خودروسازان ناشی از قیمت‌‌گذاری دستوری. به باور کارشناسان هر دو موضوعی که مطرح است، باید رفع شود تا بازار خودرو به تعادل برسد.

 

البته در مورد افزایش قیمت خودرو در روزهای جاری هم نظرات دیگری شنیده می‌شود و بحث تورم انتظاری سال آینده مطرح است. 

به باور این دسته از کارشناسان، افزایش قیمت خودرو در بازار طی روزهای اخیر ناشی از تغییرات شاخص‌های اقتصادی است و در حال حاضر رویکرد حاکم در بازار نسبت به دارایی‌های ثابت بر اساس تورم انتظاری سال آینده در حال شکل گرفتن است. 

به باور این کارشناسان، شورای رقابت هرچند تلاش خود برای ادامه قیمت‌گذاری دستوری را دارد اما از آنجایی که تورم انتظاری سال آینده افزایشی و رو به بالا است تمایل به پیش خرید افزایش یافته است و این خود در نهایت منجر به روند افزایشی قیمت‌ها در بازار شده است.  

در بازار ناتراز هر تقاضای جدیدی نظام قیمت‌ها را تغییر می‌دهد، بازار خودرو در حال حاضر نه تنها متاثر از انتظارات تورمی ناشی از رخدادهای سیاسی است، بلکه از رکود تورمی نیز رنج می‌برد. از طرفی مصرف کننده قدرت خرید خودرو ندارد و از طرف دیگر، عرضه‌کننده رفتاری همسو با انتظارات تورمی در پیش گرفته است. 
https://theiranproject.com/vdcdn90ojyt0fj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین