جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 417756

عقب‌نشینی قیمت طلا و دلار/ وضعیت شکننده است

پروژه ایران : بالاخره پس از دوماه نوسان قیمت در بازار طلا، سکه و ارز، به نظر می‌رسد در هفته پایانی سال 1402 قیمت‌ها قصد استراحت داشته و دست از روند افزایشی کشیده‌اند.
عقب‌نشینی قیمت طلا و دلار/ وضعیت شکننده است
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، قیمت طلا و انواع ارز هرچند پاییز امسال را در آرامشی نسبی سپری کرد اما زمستان را با شروعی طوفانی آغاز کرد. از ابتدای دی ماه همزمان با شکل‌گیری انواع تنش‌های سیاسی به خصوص در خاورمیانه رفته رفته به بازار طلا و ارز تلنگر جهش قیمت زده شد. تکانه‌هایی که به خصوص قیمت دلار را وارد کانال جدیدی کرد.
 
نگرانی‌ها از آغاز روند افزایشی قیمت طلا و دلار کارشناسان را به تحلیل‌ وضع موجود واداشت. تحلیل‌هایی که هر کدام از زاویه‌ای به این موضوع پرداخت. یکی از مهم‌ترین عوامل گرانی طلا و دلار در سه ماهه اخیر از نگاه بسیاری از کارشناسان رابطه دو سویه «نرخ تورم» و «نرخ دلار» بود. به باور آنان، بررسي روند كلي قيمت‌ها در ايران، حاكي از رشد مداوم سطح عمومي قيمت‌هاست كه اين شرايط تورمي بسياري از متغيرهاي اقتصادي را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد. ازجمله عواملي كه نرخ تورم را تحت تاثير قرار مي‌دهد، نرخ ارز و شكاف توليد است.

در همین زمینه پیمان مولوی کارشناس اقتصادی گفت: در مهر ماه میزان تورم به ۴۵.۵ درصد رسید و اگر متوسط ۳۶۵ روزه نرخ دلار را ۵۲ هزار تومان در نظر بگیریم سال آینده متوسط ۳۶۵ روزه نرخ دلار به ۷۴ هزار تومان خواهد رسید. در صورتی که نرخ تورم کنترل نشود به ازای هر واحد تورم منهای میزان تورم در امریکا که در محدوده ۴ درصد است کاهش ارزش ریال نه تنها محتمل است بلکه در حدود ۴۰ درصد هم افت خواهد کرد.
 
او به پروژه ایران گفت: نرخ فعلی دلار کاملن قابل پیش‌بینی بود، ما میانگین قیمت دلار در سال جاری را 51 هزار تومان پیش‌بینی کرده بودیم، اعداد بالاتر به سیاست‌های بانک مرکزی در بازار و تصمیم‌گیری آن باز میگردد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که تورم به معنی کاهش ارزش ریال است، بیان کرد: هرچقدر هم منابع ارزی مناسب و پرپیمانه باشد بازهم تا تورم کنترل نشود مشکل نرخ ارز حل نخواهد شد و ریختن ارز در بازار راهکاری کوتاه‌مدت خواهد بود.   
 
همچنین محسن پیرهادی نماینده مجلس در این‌باره اذعان می‌کند: با توجه به رابطه دو سویه رشد اقتصادی و مهار تورم، روند نزولی تورم می‌تواند از طریق کاهش میزان نااطمینانی در سرمایه‌گذاری اثر مثبت و قابل توجهی بر رشد تولید در اقتصاد و کاهش نرخ ارز داشته باشد.
 
پیرهادی نرخ بالای تورم ایران در دهه اخیر را ماحصل نوسانات ارز و رشد نقدینگی در کشور دانست و افزود: با توجه به رابطه دو سویه رشد اقتصادی و مهار تورم، روند نزولی تورم می‌تواند از طریق کاهش میزان نااطمینانی در سرمایه‌گذاری اثر مثبت و قابل توجهی بر رشد تولید در اقتصاد داشته باشد.
 
به گزارش پروژه ایران، در روزهای پایانی سال باوجود انتظارات تورمی و افزایش تقاضا برای خرید طلا و ارز، بازار با آرامش نسبی مواجه شده است و بازدهی بازار طلا با وجود رشد انس جهانی، منفی شد. دلار نیز از هفدهم تا ۲۵ اسفند اسفند و طی ۶ روز معاملاتی هفته اخیر، نوسانات کاهشی داشت. انرخ دلار در مدت یاد شده افت بازدهی ۲.۲۳ درصدی و کاهش قیمت هزار و ۳۵۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری، اسکناس آمریکایی در محدوده قیمتی ۵۹ هزار تومان قرار گرفت.
 
عقب‌گرد قیمت دلار زمینه را برای کاهش اندک بهای طلا مهیا کرد این رزها البته مصهوعات طلا مشتری کمی دارد و اغلب سرمایه‌گذاران بر این عقیده‌اند که بهتر است نسبت به خرید طلای دست دوم و همچنین طلای آب شده اقدام کنند.
 
خبر آنلاین در این زمینه نوشته، سیاستگذار تمام تلاش خود رابه کار بست تا بتواند قیت ارز را در کانال پنجاه هزار تومان ببندد . البته وضعیت کنونی از نگاه کارشناسان شکننده است. به عبارت دیگر بازار ارز مستعد ورود دوباره به کانال شصت هزار تومان است و حضور در سقف کانال پنجاه هزار تومان با اولین تکانه می‌تواند به فراموشی سپرده شود. از راه رسیدن ماه مبارک رمضان اتفاق دیگری بود که سبب شد اندکی آرمش به بازار ارز بازگردد. تعطیلات طولانی مدت از یک سو و سیاست دولت برای تامین ارز مسافری از سوی دیگر تا حدی فشار موود بر بازار را تخلیه کرد با این حال کارشناسان بر این عقیده‌اند که نحوه تامین ارز مسافری خود عاملی است برای توزیع رانت.
 
 
 
https://theiranproject.com/vdchmqnk-23nzqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما