جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : 416610
خصوصی‌سازی ایرا‎ن‌خودرو و سایپا به کجا رسید؟

کروز به میدان می‌آید؟

پروژه ایران : چه کسی خریدار خودروسازانی است که زیان انباشته آنها در حدود 174 هزار میلیارد تومان است؟ به نظر می‎رسد با این حجم از زیان انباشته و قیمت‌گذاری دولتی که آسیب زیادی به ایران‌خودرو و سایپا وارد کرده خریدار کمتری برای سهام آنها وجود داشته باشد.
کروز و گروه بهمن | سهام ایران خودرو و سایپا
کروز و گروه بهمن | سهام ایران خودرو و سایپا
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، فروردین سال 1401، فاطمی‌امین، وزیر صمت، خبر از شروع حرکت خودروسازان برای واگذاری مدیریت دولتی به بخش خصوصی داد.
فاطمی امینی اعلام کرد که 40 درصد سهام دولت در سایپا و 25 درصد سهام دولت در ایران خودرو، وثیقه نبوده و می‌تواند بزودی و از طریق بازار سرمایه واگذار شوند. اما دولت از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع، حدود 6.7% در ایران خودرو و حدود 17% در سایپا، سهام دارد که وثیقه بانک‌هاست و قابلیت واگذاری نخواهد داشت.

وی واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی را راه‌حلی مناسب برای برطرف شدن مشکلات سهام‌داری دولت و و مشکلات ناشی از تغییرات حاکمیتی خودروسازان، دانسته بود و اعلام کرده بود که اگر کسی بتواند مثلا 40 درصد سهام سایپا را خریداری کند، دو صندلی در هیئت مدیره این شرکت را در دست خواهد گرفت و مدیرعامل شرکت را هم تعیین خواهد کرد.
 
گروه بهمن در 29 مردادماه سال جاری، بلوک 3.36 درصدی ایران خودرو را در بورس خریداری کرد. شرکت قطعه‌سازی کروز و گروه بهمن به واسطه سهام‌شان در ایران خودرو، تا امروز صاحب دو کرسی هیئت‌مدیره این شرکت بودند و با افزایش سهم این دو مجموعه، قدرت آنها در روند مدیریتی بیشتر می‎شود و روال تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند تغییر کند.
 
فروش سهام ایران خودرو بانک صادرات به شرکت قطعه‌سازی کروز می‌تواند قدم اول برای تحقق دستور خصوصی‌سازی در نظر گرفته شود، ضمن اینکه بانک تجارت نیز بلوک مشابهی در اختیار داشته و قصد دارد پس از ارزش‌گذاری، آن را در معرض فروش قرار دهد.
 
 شنیده‌ها حاکی از آن است به احتمال زیاد بهمن موتور مالک بعدی سهام ایران خودرو متعلق به بانک تجارت خواهد بود و احتمالا این شرکت سومین صندلی مدیریتی خود را کسب خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان این اقدام کروز مثبت و گام اول در واگذاری سهام خودروسازان به شمار می‌رود و در نهایت می‌تواند کلاف سردرگم واگذاری سهام خودروسازان داخلی را حل و فصل کند.
 
در مورد این واگذاری‌ها با توجه به روند حرکت گروه بهمن طی سال‌های اخیر، برخی معتقد هستند حضور پررنگ و پرقدرت‌تر بخش خصوصی علاوه بر افزایش سود و ارزنده‌تر کردن سهام خودروسازان دولتی می‌توان راه را برای خصوصی‌سازی واقعی باز کند. در این شرایط، ترکیب سهام‌داران رفته رفته تغییر می‌کند و دولت رسماً از مدیریت در این شرکت خلع ید می‌شود.
 
هرچند برخی دیدگاه‌ها حاکی از حذف رقبای قطعه‌ساز کروز در زنجیره تامین خودرو است اما سهام‌داری کروز و بهمن موتور از نظر کارشناسان بسیاری منجر به حل معضل واگذاری سهام خودروسازان داخلی و به سرانجام رساندن روند خصوصی‌سازی آنهاست.
 
در حال حاضر بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی خودروسازان در کدال بورس مجموع زیان انباشته آنها در حدود 174 هزار میلیارد تومان است و به نظر می‎رسد با این شرایط خریدار کمتری برای سهام آنها وجود داشته باشد.
 
از طرف دیگر روند قیمت‌گذاری دولتی آسیب زیادی به این دو شرکت واگذار کرده و به این ترتیب اقدام شرکت کروز در خریداری سهام ایران‌خودرو اقدام مثبتی در راستای خصوصی‌سازی این شرکت تلقی می‌شود، روندی که از دید برخی از کارشناسان می‌تواند راه را برای سایر خصوصی‌سازی‌ها در صنعت خودرو هموار کند. موضوع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا طی دو سال اخیر تبدیل به یک کلاف سردرگم شده و به نظر می‌رسید که راه‌حل تمام عیاری برای واگذاری سهام آنها وجود ندارد و اقدام کروز و گروه بهمن در این راستا مثبت ارزیابی می‌شود.
 
به گزارش پروژه ایران، اخیرا مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، آخرین وضعیت پذیرش شرکت های ایران خودرو و سایپا در بورس تهران و واگذاری سهام شرکت های تودلی را اعلام کرد و گفت اگر تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ وضعیت این دو شرکت اصلاح نشود، شامل مقررات ماده ۱۴۱ اصلاحی (انحلال یا کاهش سرمایه) می‌شوند.
https://theiranproject.com/vdcfyvdjxw6dyva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما